Stiftelsen för dokumentation av Bohusläns hällristningar 2/10

två personer sitter på en häll med flera hällrisningsbilder inristade

Stiftelsen för dokumentation av Bohusläns hällristningar har sedan 1995 verkat för att det unika bildmaterialet från bronsåldern skall bevaras för framtiden.

Söndagen den 2 oktober kl. 13:00

Vitlycke museum, hörsalen

Fri entré, först till kvarn.

Mer än 2500 hällristningar har hittills besökts och dokumenterats. Just nu bedrivs fältarbetet i Tanums kommun, inom den norra delen av Kville socken. Den 2 oktober kommer Andreas Toreld och Tommy Andersson till museet och berättar om några av de många nya spännande motiv som upptäckts under årets fältarbete.

Bildtext:Andreas och Tommy vid nyupptäckta svärd i naturlig storlek på en häll i Jore. Det finns bara ett tidigare känt bronsålderssvärd i full storlek bland Bohusläns hällristningar.

Senast uppdaterad: 2022-08-22 14:20