Mer om: Båtarna på Vitlycke lekplats

En idéskiss över lekplatsen Båtarna på Vitlycke.

Anläggningen består av två skepp som ligger uppdragna där stranden låg i början av bronsåldern. Ett är på väg ut till havs för en resa, det andra är just hemkommet från handelsfärden.

Sjöfartsäventyr för unga utforskare: Båtarna på Vitlycke lekplats

Välkommen till vår nya plats för lek och lärande – Båtarna på Vitlycke. Platsen är inspirerad av ett av Skandinaviens främsta forntida fynd - Hjortspringbåten från 300 f.Kr., och berättar historien om resande, handel och långväga kontakter under bronsåldern i Tanum. Här kan barn och vuxna på ett inspirerande sätt ta del av bronsåldern i Tanum och världen tillsammans.

Bronsålderns resor avslöjade: Utrikes skepp lastat med skinn och bärnsten

Skeppet som är på väg ut på en lång resa till främmande länder och okända kulturer är lastat med skinn och bärnsten, varor som kan ha varit viktiga att ha med sig härifrån för att kunna bedriva handel med andra länder. Det okända landet som skeppet till slut landar i finns också representerat i form av lekredskap. Här får du klättra upp för en klippa i form av en klättervägg och leta dig fram till rätt väg genom en skog. I det främmande landet finns klassiska lekplatsinslag som stubbar och stammar med klättergrepp. Det stormande havet finns såklart och på platsen.

Hemkomst med dyrbar last: Brons-lastat skepp och interaktiva rep

Det andra skeppet, som precis har kommit hem från sin långa resa, är lastat med brons. Det ligger väl förankrat med sin dyrbara last och har bundits med två rep, ett i varje bogspröt i fören. Ett upptill och ett nedtill, för att inte blåsa bort i vågorna. Dessa rep inbjuder till balansgång, och hela ytan sätter fantasin och rollspel i rörelse.

Balansakt och lekfullt lärande: Fantasifulla upplevelser vid Vitlyckes kustutställning

För den som vill ta det lugnt, finns flera ytor och terrasser, där man både kan överblicka leken, och fylla på lekbatterierna med en matsäck. Båtarnas ligger nära den naturliga strandlinje som fanns under bronsåldern och ger därmed besökaren en bild av hur dessa båtar en gång har funnits i landskapet, i förhållande till hällristningarna. Havet som finns representerat på platsen återspeglar havet som en gång fyllde viken i Vitlycke och är på så sätt inte bara en lekyta utan också ett pedagogiskt inslag i museet. Skeppen här lastade med varor, i form av bilder, som representerar handelsvaror bronsåldersmänniskan hade med sig härifrån och som de tog med sig hem från resor. Dessa bilder inspirerar till rollspel samtidigt som de ger besökaren information om bronsåldersmänniskans långväga kontakter och resor.

Vi vill att utställningen skall inspirera till lärande och lek som främjar fantasi, fysisk aktivitet och tränar barnens motoriska förmåga. Vi vill också levandegöra bronsåldern så att barn och föräldrar ska kunna ta del av berättelsen om bronsåldern i Tanum och världen tillsammans på ett spännande, upplevelsebaserat och interaktivt sätt

Hör Uffe Kurtzweil, som formgett platsen, berätta om båtarna på Vitlycke.

Senast uppdaterad: 2024-02-01 11:09