Stiftelsen för dokumentation av Bohusläns hällristningar

Vitlycke museum är samarbetspartner med Stiftelsen för dokumentation av Bohusläns hällristningar som verkar för avbildandet och därigenom bevarandet av bildskatten som finns i form av hällristningar i Bohuslän.

Stiftelsen för dokumentation av Bohusläns hällristningar arbetar för att göra bilder av ristningarna innan de försvinner. Att dokumentera är ett av de sätt som finns för att bevara ristningarna för framtida generationer. Stiftelsen betar av område efter område i Bohuslän där de letar upp och avbildar redan kända hällristningar samt letar efter ännu inte upptäckta bilder och ristningsplatser.

Arbetet finansieras av donationer från företag, privatpersoner, stiftelser och fonder. Stiftelsen för dokumentation av Bohusläns hällristningar har sin bas på Vitlycke museum. Resultatet av dokumentationsarbetet finns i serien Arkeologisk rapport från Vitlycke museum som finns att köpa i Rock Art Shop.

Vill du veta mer?

Besök gärna stiftelsens hemsida www.hallristning.se. Där kan du läsa dagbok från deras arbete med dokumentationen av bilderna, titta på det färdiga resultatet, läsa artiklar eller hitta information om hur du gör om du vill stödja deras arbete.

Senast uppdaterad: 2016-11-04 13:29