Webbplatsen använder teknik som troligen inte stöds av din webbläsare som exempelvis Internet Explorer 11. Vissa saker kan se konstiga ut eller inte fungera. Vi rekommenderar att du byter till en modern webbläsare istället.

Gå direkt till huvudinnehållet

Organisation och historik

Den stora hällen vid Vitlycke med skeppsristning i förgrunden.

Vitlycke museum är ett upplevelse- och kunskapscentrum för Tanums världsarv. Vi ska berätta och kommunicera kring bronsåldern och världsarv – öka kunskapen och intresset för den här tidsepoken, landskapet och våra hällristningar.

Vi gör detta genom vår pedagogiska och publika verksamhet riktad mot skolor, gruppresenärer och enskilda besökare, genom vår utställning och Bronsåldersgård och genom att skicka ut våra besökare till bilderna i landskapet.

Sedan 1 januari 2024 är Vitlycke museum en del av Kulturförvaltningen i Västra Götalandsregionen. Läs mer om Kulturförvaltningen här.

Vitlycke museum ingår i ett större sammanhang tillsammans med flera strategiska samverkanspartners, bland andra Västra Götalandsregionens resurser inom regional utveckling, Västra Götalandsregionen, Länsstyrelsen, Tanums kommun, Västsvenska Turistrådet, Göteborgs universitet med flera.

Tanums Världsarv förvaltas tillsammans med Länsstyrelsen, Västra Götalandsregionen och Tanums kommun.

Kort historik

Det har funnits museum vid Vitlycke sedan 1976 då Hällristningsinstitutet i Tanum bildades som ett samarbetsprojekt mellan Bohusläns museum, Riksantikvarieämbetet, Uppsala universitet och Tanums kommun. Tanken var att förena ett forskningsinstitut med ett publikt museum. Med tiden bytte institutet namn till Hällristningsmuseet i Tanum som innehöll utställningar, kafé och från 1986 även en rekonstruerad bosättning: Bronsåldersgården.

1996 revs museets gamla lokaler för att ge plats åt Vitlycke museum, signerat Carl Nyréns Arkitektkontor, som stod färdigt 1998. Den nya byggnaden finansierades av Bohuslandstinget, Bohusläns museum, Boverket, Länsarbetsnämnden i Västra Götaland, Länsstyrelsen i Västra Götaland samt Tanums kommun.

Senast uppdaterad: 2024-04-11 11:13