Program för skola och förskola

Intreörbild från Bronsåldersgården.

Att titta på hällristningarna runt Vitlycke och besöka vår bronsåldersgård är att uppleva forntiden med alla sinnen. Här får man inte bara höra kunniga och engagerade arkeologer och pedagoger berätta, utan även se, känna, lukta och smaka på en liten bit av vår historia genom praktiska övningar, hantverk och matlagning. Våra program är utmärkta komplement till skolundervisningen och ger en djupare förståelse för hur människans liv sett ut i en svunnen tid. Det stimulerar nyfikenheten och blir levande minnen för eleven.

Lägerskolor är fullbokade för säsongen 2024

1 november 2024 öppnar bokning för säsong 2025.

Bronsåldersdag på Vitlycke museum

Programmet innehåller en guidning av hällristningarna på Vitlyckehällen och museets bronsåldersgård då vi berättar om och diskuterar bronsåldern och de 3000-åriga bilderna, samt ett aktivitetspass där eleverna får prova på olika sidor av bronsåldersmänniskornas vardag. Upplägget på dagen, i vilken ordning sakerna sker och hur länge eleverna jobbar med de olika delarna, varierar beroende på gruppens storlek enligt informationsblad nedan.

Informationsblad om Bronsåldersdag small (lämpligt för grupper på upp till 27 elever).
Informationsblad om Bronsåldersdag medium (28–48 elever).

Tisdag - torsdag, 10.00 - 15.30 │ Pris: 300 kr/elev, minimipris: 3000 kr | Bokningsbart från vecka 15 t.o.m. vecka 23.

Halvdag på bronsåldern

Ett lite kortare program som innehåller visning av Vitlyckehällens ristningar och Bronsåldersgården, enklare hantverk av olika slag samt pilbågsskytte.
Måndag 12.00 - 15.00 eller Fredag  9.30 - 12.30 │Max 33 elever │Pris 200 kr/elev, minimipris 2000 kr | Bokningsbart från vecka 15 t.o.m. vecka 23.

Besök Vitlycke museum på egen hand

Välkomna att besöka Vitlycke museum och Tanums världsarv på egen hand! På museiområdet finns några av Sveriges mest spektakulära fornlämningar, pedagogiska utställningar och en rekonstruerad bronsåldersboplats. Ett besök på Vitlycke museum kan vara utmärkt komplement till historieundervisningen och samtidigt en spännande skolutflykt.

Det är dock viktigt att vara medveten om att grupper som bokat guidningar eller andra program har företräde till hällristningarna och Bronsåldersgården och att man därför inte kan vara säker på att få tillgång till de platserna om man kommer på egen hand. Från mitten av april till skolavslutning är vi vanligtvis så gott som fullbokade måndag till fredag.

För mer information, ring eller maila!

Bokningsinformation

För att boka en visning, maila oss ert önskemål, så tar vi kontakt med er. vitlyckemuseum@vgregion.se

Besöksadress: Vitlycke 2, Tanumshede

All eventuell transport till och från hällristningsområdena står beställaren för.

Förberedelsehäfte

Förbered dig inför museibesöket med förberedelsehäftet där du ser hur det ser ut inuti och utanför museet och vilka du möter där.

Senast uppdaterad: 2024-03-13 08:20