Världsarvsförskolan vid Vitlycke

Vitlycke museum drev tillsammans med Tanums kommun en förskola med natur- och kulturarvsprofil fram till 2024. Verksamheten tog avstamp både i världsarvet och barnkonventionen.
I januari 2007 startade Tanums kommun en förskola för 1–5-åringar på Vitlycke museum. Förskolan var en långsiktig samverkan mellan två organisationer – Förvaltningen för kulturutveckling och Tanums kommun. Utbyte och samverkan skedde både på organisationsnivå och i personalgruppen för att ge förskolan en natur- och kulturarvsprofil.
Förskolan skulle vara en förebild och en del av ett större sammanhang där ansvaret för mänsklighetens natur- och kulturarv var en del av en framtida hållbar utveckling i världen. Läroplanen Lpfö 18 var ett grundläggande styrdokument för verksamheten och Tanums kommun var huvudman.
Förskolans innehållsprofil hade tre starka teman:
- Utomhusförskola
- Världsarv, kulturarv – globalt och lokalt
- Natur och kultur tillsammans formar landskapet och vår omgivning
Förhållningssättet och pedagogiken tog avstamp i FN:s barnkonvention som erkänner barns grundläggande rättigheter och skyldigheter och ger vuxna ansvar för att ge barnen de bästa förutsättningar för att utveckla demokratiska samhällen. Barnkonventionen bygger på principen om icke-diskriminering och alla barns rättigheter oavsett kön, hudfärg eller religion.
Den hade fyra grundläggande principer:
- att alla barn har samma rättigheter
- att barnets bästa ska beaktas vid alla beslut
- att alla barn har rätt till liv och utveckling
- att alla barn har rätt att säga sin mening och få den respekterad
Barnkonventionen hade ett starkt släktskap med Unescos konvention om skydd för världens kultur- och naturarv kallad världsarvskonventionen. Som Västra Götalandsregionens enda världsarv arbetade Vitlycke museum efter världsarvskonventionens idéer och uppdrag. Vi trodde att det var mycket utvecklingsbart att bygga samman dessa två konventioner i en verksamhetsidé för små barn. Förskolan lade stor vikt vid att förstå Tanums världsarvs betydelse och dess sammanhang med vår tid. Ett humanistiskt förhållningssätt och en positiv framtidstro färgade verksamheten.
Världsarvsförskolan fanns på Vitlycke museum mellan 2007-2024.