Webbplatsen använder antigen IE11 eller teknik som troligen inte stöds i din webbläsare. Vissa saker kan se konstiga ut eller inte fungera. Vi rekommenderar att du byter till en modern webbläsare istället.

Skip to main content

Världsarv-vad är det?

vy över soluppgång över världsarvet

Världsarv visar vilka berättelser vi bevarar – och vilka vi glömmer. Du får utforska kopplingen mellan kulturarv, demokrati och globala frågor. Genom rollspel ställs du inför verkliga dilemman om bevarande, utveckling och fred.

Vad säger världsarv om vilka berättelser vi väljer att bevara – och vilka vi glömmer? 

Denna interaktiva lektion ger eleverna möjlighet att utforska världsarvets roll i samhället, med fokus på demokratiska värderingar, representation och globala perspektiv.

Lektionen inleds med en introduktion till vad världsarv är, hur de utses och hur deras globala fördelning speglar frågor om makt och inflytande. Genom diskussion kopplas världsarv till demokratiska principer: Vem får sin historia berättad – och varför?

Med utgångspunkt i exempel som räddningen av Abu Simbel-templen och Tanums hällristningar får eleverna insikt i hur kultur- och naturarv är tätt sammanlänkade med mänskliga rättigheter, identitet och internationellt samarbete. Lektionen tar även upp frågor om turismens påverkan, digitala möjligheter och hur världsarv kan bidra till fred, förståelse och solidaritet mellan människor.

Rollspel

Huvudmomentet är ett rollspel där eleverna, i olika samhällsroller, ska förhandla om hur en summa pengar ska användas för att utveckla ett världsarv. De ställs inför verkliga dilemman där både bevarande och mänskliga behov måste vägas in.

Lektionen avslutas med en gemensam reflektion kring demokratiska beslut, hållbar utveckling och världsarv som fredsbevarande projekt.

Lektionsupplägg

Tid: 60 minuter

Kostnad: Gratis vid besök på museet. Vid lektion hos er är avgiften 2000 kr

Antal: Max 28 elever

Var: Vitlycke museum eller i klassrummet

Ur grundskolans uppdrag:

Genom ett miljöperspektiv får de möjligheter både att ta ansvar för den miljö de själva direkt kan påverka och att skaffa sig ett personligt förhållningssätt till övergripande och globala miljöfrågor. Undervisningen ska belysa hur samhällets funktioner och vårt sätt att leva och arbeta kan anpassas för att skapa hållbar utveckling.

Ett internationellt perspektiv är viktigt för att kunna se den egna verkligheten i ett globalt sammanhang och för att skapa internationell solidaritet samt för att leva i ett samhälle med täta kontakter över kultur- och nationsgränser. Det internationella perspektivet innebär också att utveckla förståelse för den kulturella mångfalden inom landet.

Ur grundskolans 2.6 skola och omvärld, mål: Skolans mål är att varje elev

  • kan granska olika valmöjligheter och ta ställning till frågor som rör den egna framtiden,
  • har inblick i närsamhället och dess arbets-, förenings- och kulturliv.

 

Bokningsinformation

Emma Backelin

Pedagog
Ikon för telefonnummer
Telefonnummer

Särskilda behov

Meddela om ni har elever i er klass med behov av bildstöd, möjlighet att gå undan när det blir för mycket, verbalisering, syntolkning eller annat. Då kan vår pedagog förbereda och möta alla era elever på bästa sätt.

en imålad hällristning med en vagn dragen av oxe

Förberedelsehäfte

Förbered dig inför museibesöket med förberedelsehäftet där du ser hur museet ser ut inne och ute.

tre hällristningsfigurer håller händerna

Besök Vitlycke museum på egen hand

Välkomna att besöka Vitlycke museum och Tanums världsarv på egen hand! Utforska Sveriges mest spektakulära fornlämningar och en rekonstruerad bronsåldersboplats. Observera att bokade grupper har företräde till vissa områden.


Senast uppdaterad: 2025-10-07 11:18