Vem tolkar historien?
En undersökande lektion om föremål, hällristningar och makten över tolkningar
I denna lektion får eleverna arbeta undersökande med bilder och 3D-printade kopior av svårtolkade arkeologiska föremål. Genom gruppdiskussioner får de fundera över vad föremålen kan ha använts till, och jämföra sina idéer med vad forskningen säger. De får också tolka bilder av hällristningar och diskutera skillnaden mellan att tolka föremål och bilder.
Vi lyfter frågor som:
- Vad säger källorna – och vad säger de inte?
- Hur vet vi vad som är sant när källorna är få och svårtolkade?
- Vem får egentligen tolka historien?
Eleverna får reflektera över vilka grupper i samhället som historiskt haft tolkningsföreträde, och varför vissa fortfarande är underrepresenterade inom forskning och utbildning. Vi diskuterar kunskap, perspektiv och demokrati – och hur olika erfarenheter påverkar hur vi tolkar historien.
Centralt innehåll: LGR 22
Historia, åk 7–9
- Tolkning av historiska källor från någon tidsperiod och granskning utifrån källkristiska kriterier. Värdering av källornas relevans utifrån historiska frågor.
Vi berör även:
- Historiska källor och hur de används för att skapa kunskap om det förflutna.
- Hur historia används och hur historiska berättelser kan påverkas av olika perspektiv.
- Kritisk granskning av information och källor.
- Demokratiska värden och hur olika röster får komma till tals i samhället.
Lektionsupplägg
Tid: 60 minuter
Kostnad: Gratis vid besök på museet. Vid lektion hos er är avgiften 2000 kr
Antal: Max 28 elever
Var: Vitlycke museum eller i klassrummet
Bokningsinformation
Särskilda behov
Meddela om ni har elever i er klass med behov av bildstöd, möjlighet att gå undan när det blir för mycket, verbalisering, syntolkning eller annat. Då kan vår pedagog förbereda och möta alla era elever på bästa sätt.