Världsarv-vad är det?
Världsarv visar vilka berättelser vi bevarar – och vilka vi glömmer. Du får utforska kopplingen mellan kulturarv, demokrati och globala frågor. Genom rollspel ställs du inför verkliga dilemman om bevarande, utveckling och fred.
Vad säger världsarv om vilka berättelser vi väljer att bevara – och vilka vi glömmer?
Denna interaktiva lektion ger eleverna möjlighet att utforska världsarvets roll i samhället, med fokus på demokratiska värderingar, representation och globala perspektiv.
Lektionen inleds med en introduktion till vad världsarv är, hur de utses och hur deras globala fördelning speglar frågor om makt och inflytande. Genom diskussion kopplas världsarv till demokratiska principer: Vem får sin historia berättad – och varför?
Med utgångspunkt i exempel som räddningen av Abu Simbel-templen och Tanums hällristningar får eleverna insikt i hur kultur- och naturarv är tätt sammanlänkade med mänskliga rättigheter, identitet och internationellt samarbete. Lektionen tar även upp frågor om turismens påverkan, digitala möjligheter och hur världsarv kan bidra till fred, förståelse och solidaritet mellan människor.
Rollspel
Huvudmomentet är ett rollspel där eleverna, i olika samhällsroller, ska förhandla om hur en summa pengar ska användas för att utveckla ett världsarv. De ställs inför verkliga dilemman där både bevarande och mänskliga behov måste vägas in.
Lektionen avslutas med en gemensam reflektion kring demokratiska beslut, hållbar utveckling och världsarv som fredsbevarande projekt.
Lektionsupplägg
Tid: 60 minuter
Kostnad: Gratis vid besök på museet. Vid lektion hos er är avgiften 2000 kr
Antal: Max 28 elever
Var: Vitlycke museum eller i klassrummet
Ur gymnasieskolans uppdrag:
Ett internationellt perspektiv är viktigt för att kunna se den egna verkligheten i ett globalt sammanhang och för att skapa internationell solidaritet.
Undervisningen i olika ämnen ska ge eleverna kunskaper om Europeiska unionen och dess betydelse för Sverige samt förbereda eleverna för ett samhälle med allt tätare kontakter över nations- och kulturgränser. Det internationella perspektivet ska också bidra till att utveckla elevernas förståelse för den kulturella mångfalden inom landet.
2.2 Normer och värden
Enligt skollagen ska utbildningen utformas i överensstämmelse med grundläggande demokratiska värderingar och de mänskliga rättigheterna som människolivets okränkbarhet, individens frihet och integritet, alla människors lika värde, jämställdhet samt solidaritet mellan människor.
Skolan ska aktivt och medvetet påverka och stimulera eleverna att omfatta vårt samhälles gemensamma värderingar och låta dessa komma till uttryck i praktisk vardaglig handling.
Bokningsinformation
Särskilda behov
Meddela om ni har elever i er klass med behov av bildstöd, möjlighet att gå undan när det blir för mycket, verbalisering, syntolkning eller annat. Då kan vår pedagog förbereda och möta alla era elever på bästa sätt.