Vem tolkar historien?
En undersökande lektion om föremål, hällristningar och makten över tolkningar.
I denna lektion får eleverna arbeta undersökande med bilder och 3D-printade kopior av svårtolkade arkeologiska föremål. Genom gruppdiskussioner får de fundera över vad föremålen kan ha använts till, och jämföra sina idéer med vad forskningen säger. De får också tolka bilder av hällristningar och diskutera skillnaden mellan att tolka föremål och bilder.
Vi lyfter frågor som:
- Hur olika typer av källor ger olika mycket information.
- Hur forskare tolkar källor-och vilka beränsningar som finns?
- Vem som historiskt haft makten att tolka och skriva historia.
- Hur representation, kunskap och erfarenhet påverkar tolkningar.
Eleverna får reflektera över vilka grupper i samhället som historiskt haft tolkningsföreträde. Vi diskuterar även intersektionalitet och hur vissa grupper är underrepresenterande både som forskare och som tolkningssubjekt. Vad innebär det för historieskrivningen? Kan olika perspektiv bidra till mer demokratisk och inkluderande förståelse av det förflutna?
Vi berör:
Historiska frågeställningar och metoder:
- Hur historisk kunskap tolkas, används och skapas.
- Källkritik och tolkning av olika typer av källmaterial.
Historiska perspektiv:
- Hur kön, klass, etnicitet och andra maktstrukturer påverkat människors livsvillkor och möjligheter.
- Intersektionella perspektiv på historiska tolkningar.
Demokratiska värden och mänskliga rättigheter:
- Vem som får komma till tals i historieskrivningen.
- Hur olika perspektiv bidrar till en mer inkluderande historiesyn.
Lektionsupplägg
Tid: 60 minuter
Kostnad: Gratis vid besök på museet. Vid lektion hos er är avgiften 2000 kr
Antal: Max 28 elever
Var: Vitlycke museum eller i klassrummet
Bokningsinformation
Särskilda behov
Meddela om ni har elever i er klass med behov av bildstöd, möjlighet att gå undan när det blir för mycket, verbalisering, syntolkning eller annat. Då kan vår pedagog förbereda och möta alla era elever på bästa sätt.