Webbplatsen använder antigen IE11 eller teknik som troligen inte stöds i din webbläsare. Vissa saker kan se konstiga ut eller inte fungera. Vi rekommenderar att du byter till en modern webbläsare istället.

Skip to main content

Vem tolkar historien?

två händer som gräver i jorden med en skärslev

En undersökande lektion om föremål, hällristningar och makten över tolkningar.

I denna lektion får eleverna arbeta undersökande med bilder och 3D-printade kopior av svårtolkade arkeologiska föremål. Genom gruppdiskussioner får de fundera över vad föremålen kan ha använts till, och jämföra sina idéer med vad forskningen säger. De får också tolka bilder av hällristningar och diskutera skillnaden mellan att tolka föremål och bilder.

Vi lyfter frågor som:

  • Hur olika typer av källor ger olika mycket information.
  • Hur forskare tolkar källor-och vilka beränsningar som finns?
  • Vem som historiskt haft makten att tolka och skriva historia.
  • Hur representation, kunskap och erfarenhet påverkar tolkningar.

Eleverna får reflektera över vilka grupper i samhället som historiskt haft tolkningsföreträde. Vi diskuterar även intersektionalitet och hur vissa grupper är underrepresenterande både som forskare och som tolkningssubjekt. Vad innebär det för historieskrivningen? Kan olika perspektiv bidra till mer demokratisk och inkluderande förståelse av det förflutna?

Vi berör:

Historiska frågeställningar och metoder: 

  • Hur historisk kunskap tolkas, används och skapas.
  • Källkritik och tolkning av olika typer av källmaterial.

Historiska perspektiv:

  • Hur kön, klass, etnicitet och andra maktstrukturer påverkat människors livsvillkor och möjligheter.
  • Intersektionella perspektiv på historiska tolkningar.

Demokratiska värden och mänskliga rättigheter:

  • Vem som får komma till tals i historieskrivningen.
  • Hur olika perspektiv bidrar till en mer inkluderande historiesyn.

Lektionsupplägg

Tid: 60 minuter

Kostnad: Gratis vid besök på museet. Vid lektion hos er är avgiften 2000 kr

Antal: Max 28 elever

Var: Vitlycke museum eller i klassrummet

Bokningsinformation

Emma Backelin

Pedagog
Ikon för telefonnummer
Telefonnummer

Särskilda behov

Meddela om ni har elever i er klass med behov av bildstöd, möjlighet att gå undan när det blir för mycket, verbalisering, syntolkning eller annat. Då kan vår pedagog förbereda och möta alla era elever på bästa sätt.

en imålad hällristning med en vagn dragen av oxe

Förberedelsehäfte

Förbered dig inför museibesöket med förberedelsehäftet där du ser hur museet ser ut inne och ute.

tre hällristningsfigurer håller händerna

Besök Vitlycke museum på egen hand

Välkomna att besöka Vitlycke museum och Tanums världsarv på egen hand! Utforska Sveriges mest spektakulära fornlämningar och en rekonstruerad bronsåldersboplats. Observera att bokade grupper har företräde till vissa områden.


Senast uppdaterad: 2025-09-16 11:43